ȘTIRI MARATON

A fost lansată campania #eusortez. „Vrem să colectăm o mie tone de deșeuri în fiecare lună”

Asociația Obștească „RECICLARE”, în parteneriat cu ABS Recycling și Întreprinderea Municipală Regia „Autosalubritate”, cu susținerea financiară PNUD Moldova și a Ministerului Mediului, a lansat pe 15 septembrie campania socială #eusortez, prin intermediul căreia își propune să încurajeze sortarea deșeurilor în rândul cetățenilor. 

În data de 25 septembrie, campania socială #eusortez s-a manifestat și în cadrul a celui mai important eveniment sportiv a țării, Chisinau Big Hearts Marathon. Organizatorii evenimentului împreună cu ABS Recycling și-au concentrat atenția asupra importanței de a colecta plasticul, care este unul din cei mai vicioși poluanți a mediului ambiant. 


„Pe parcursul campaniei, cetățenii vor fi informați despre o modalitate simplă de sortarea a deșeurilor. Aceștia vor fi încurajați să arunce resturile alimentare biodegradabile în sacul cu gunoi de culoare neagră, iar cele reciclabile, precum este sticla, hârtia sau plasticul în sacul de culoare verde. În prezent, în Republica Moldova există peste 3700 de gunoiști neautorizate. Din cauza faptului că deșeurile au fost îngropate în sol de-a lungul anilor, în Republica Moldova nu mai există surse de apă potabilă. Aceasta este una dintre cele mai grave consecințe ale solului contaminat cu deșeuri aruncate în zone neautorizate”, a subliniat Vlada Vutcarău, președinta AO „Reciclare”.

În cadrul conferinței de presă, organizatorii au subliniat faptul că urmare a campaniei își propun să recicleze, în fiecare lună, aproximativ 1000 tone de deșeuri. „Această campanie este, în primul rând, pentru a pregăti cetățeni să facă o sortare mai eficientă. Avem scopuri ambițioase, dar trebuie să ne ajutăm reciproc. Așa vom contribui pentru o economie reciclabilă”, a precizat Igor Gârlea, director interimar Î.M. Regia „Autosalubritate”.

Proiectul este susținut financiar de Ministerul Mediului și PNUD Moldova. „Aceste activități ne permit să informăm populația. La etapa actuală se pune accentul primar de a educa populația, a delimita aceste două tipuri de deșeuri. Începând cu anul 2023 vom putea demonstra că o regiune poate să colecteze deșeurile, pot fi implementate tehnologii de colectare și reciclare”, a precizat Svetlana Bolocan, șefa direcției Politici de Management al Deșeurilor și Substanțelor Chimice.

„Domeniul managementului deșeurilor este un domeniu strategic susținut de PNUD Moldova. În prezent, în Republica Moldova avem peste 1000 de gunoiști autorizate, cu o capacitate de peste 80% acoperită. Iar gunoiști neautorizate sunt peste 2000 în toată țara. La moment, populația țării sortează mai puțin de 10 la sută din deșeurile pe care le produce”, a adăugat Denis Parea, coordonator național „GEF Small Grants Programme”.

La uzina de reciclare ABS Recycling din capitală activează peste 100 de persoane. Zilnic, angajații sortează manual mii de tone de deșeuri. „De multe ori, însă, pentru că produsele alimentare perisabile au fost amestecate cu cele reciclabile, calitatea sticla, plasticul și hârtia, tate greșit, deșeurile nu mai pot fi reciclate. Asta pentru că deșeurilor alimentare strică calitatea celor reciclabile”, a mai adăugat Serghei Balica, directorul general „ABS Recycling”.

Campania este susținută de un grup de persoane publice din țara noastră, printre care prezentatoarea și femeia de afaceri Lilia Ojovan, actorul Sergiu Voloc, interpretul Pasha Parfeni, prezentatoarea Daniela Ciocanu, artistul Mc Mike, antreprenorul Dmitrii Voloshin și jurnalistul Andrei Porubin. 

„Demult îmi doream o campanie națională dedicată sortării deșeurilor, în așa fel ca mesajul să ajungă la cât mai mulți oameni. Noi acasă sortăm deșeurile de mai mulți ani. Plasticul îl spălăm, și este un manifest de respect pentru angajații care sortează mai departe, dar și păstrăm calitatea pentru a putea fi reciclat. Pentru noi este extrem de important să protejăm mediul înconjurător. Este atât de simplu, sortez deșeurile biodegradabile de cele reciclabile. Ai nevoie de doar doi saci pentru gunoi”, a declarat prezentatoare Lilia Ojovan.

Proiectul a fost lansat de Asociația Obștească „RECICLARE”, în parteneriat cu ABS Recycling și Întreprinderea Municipală Regia „Autosalubritate”, cu susținerea financiară a PNUD Moldova, prin programul GEF Small Grants Programme și a Ministerului Mediului.
-----------------------------------------------------------------------------------
De asemenea, în cadrul conferinței a fost lansat spotul oficial al campaniei, în care s-au filmat promotorii acestei campanii. Aici găsiți spotul video lansat astăzi:
https://www.youtube.com/watch?v=EOVhEefixGs&t=5s

Conferința o puteți urmări aici: https://rlive.md/asociatia-obsteasca-reciclare-organizeaza-conferinta-de-presa-privind-lansarea-campaniei-eusortez/