Eugen Martînov: Cum să alegi o pereche de adidaşi în care vei avea senzaţia că zbori

jogg_shoes_cover_2Cândva şi noi purtam tenişi. Dar pe cale experimentală am ajuns la concluzia că totuşi e mai bine să alergi în adidaşi. Dar în care anume? OMactiv adresat această întrebare lui Eugen Martînov, care recent ne-a învăţat cum să îngrijim încălţămintea sportivă.

Eugen Martînov, şef al secţiei marketing PUMA, înotător profesionist, alergător, care promovează activ Maratonul din Chişinău, la care va participa.

IMG_4979La alegerea încălţămintei potrivite pentru alergări, trebuie să se ţină cont, în primul rând, de suprafaţa de antrenament.

Există 3 tipuri de suprafeţe:

  1. Asfalt
  2. Teren accidentat (grund, pietre, munţi etc.)
  3. O pistă de alergări sau o suprafaţă cauciucată (stadioane)

Asfaltul este cea mai răspândită suprafaţă pentru alergări. În mai puţin de 3 săptămâni va avea loc Maratonul din Chişinău, de aceea, astăzi veţi afla cum anume trebuie să alegem încălţămintea potrivită pentru suprafaţa de asfalt.

Specificul adidaşilor pentru asfalt

Existenţa unui nivel înalt de amortizare.

Asfaltul este o suprafaţă dură. În timpul alergării se creează un impuls de percusiune, care se răspândeşte pe toată lungimea aparatului locomotor, afectând tendonul lui Achile, genunchii şi articulaţiile bazinului.

Un nivel înalt de amortizare, care atenuează povara asupra picioarelor, este un factor dintre cele mai importante la alegerea adidaşilor pentru alergări.

Dacă încălţămintea pentru alergări nu se caracterizează printr-o amortizare suficientă, sporeşte povara percutantă asupra corpului.  Din această cauză articulaţiile cedează şi apar durerile în muşchi şi oase, sporeşte riscul apariţiei unor maladii serioase.

O talpă rezistentă la uzură cu aderenţă bună.

Asfaltul este  o suprafaţă agresivă, nu orice cauciuc poate rezista la această încercare grea.

Dotarea tălpii cu un strat cauciucat va asigura nu doar o aderenţă bună, ci şi va spori durabilitatea ei.

 

Călcâiul rigid, care să asigure fixarea tălpii.

Partea din spate a adidaşilor (călcâiul) trebuie să fie dură pentru a fixa de nădejde talpa în timpul alergărilor.

Dacă călcâiul nu este suficient de dur, rişti să-ţi luxezi piciorul sau să-ţi vătămezi gamba.

krossy-so-skoshennoj-pyatkojDotarea cu branţuri ortopedice pentru corectarea poziţiei piciorului.

Forma specială a branţurilor sportive va susţine talpa în timpul eforturilor fizice şi va corecta poziţia tălpii.

stelkiVeţi putea aprecia comoditatea branţurilor după câteva antrenamente, când ele se vor ajusta la forma tălpii.

Adidaşii uşori.

Există o regulă nescrisă, adidaşii pentru alergări nu trebuie să cântărească mai mult de 300 g. Dar dacă eşti novice în ale alergărilor, nu trebuie să ţii cu tot dinadinsul să-ţi procuri o pereche de adidaşi uşori, dar neapărat să ai grijă de amortizare.

Cum să alegi adidaşii ţinând cont de particularităţile corpului

Cu cât mai mare este greutatea, cu atât mai înalt este nivelul de amortizare.

Dacă greutatea ta depăşeşte 90 kg, atunci alege adidaşi înalţi cu un grad sporit de amortizare. Asemenea adidaşi au talpa mai lată şi doar ea va putea amortiza toate loviturile în timpul alergărilor.

high_weightŢine minte că în timpul alergărilor tălpile se lărgesc.

 

Apreciază-ţi real talpa. Adidaşii eleganţi (asta se referă la domnişoare), cel mai probabil, vor crea o sumedenie de incomodităţi.

Ţine cont de faptul că în timpul alergărilor, picioarele sunt irigate cu un volum mare de sânge şi tălpile vrând nevrând se extind.

Dacă încălţămintea va fi strânsă, rişti să-ţi traumatizezi piciorul, să te alegi cu bătături sau în genere să te dezamăgeşti în alergări.

De aceea, alege fără sfială adidaşii pentru alergări cu 1-1,5 mărimi mai mari. Picioarele îţi vor mulţimi.

Ţine cont de specificul pronaţiei tălpii.

Din start îţi spulberăm toate temerile, pronaţia nu este o boală, ci un specific legat de poziţionarea tălpii.

Tipurile de pronaţie a tălpii:

1. Neutră.

Greutatea corpului este distribuită uniform pe toată talpa, cu un uşor accent pe degetul mare şi al doilea.

70% din oamenii de pe planetă sunt caracterizaţi prin pronaţie neutră. Dacă eşti şi tu norocosul, care s-a încadrat în această categorie, atunci nu te vei confrunta cu dificultăţi la alegerea adidaşilor.

2. Pronaţie excesivă (hiperpronaţia).

Greutatea corpului nu este distribuită egal, toată povara cade asupra degetului al doilea şi celui mare, iar restul degetelor nu participă la proces.

Din această cauză, stabilizarea este perturbată, are loc un dezechilibru şi ca urmare, talpa se întoarce spre exterior.

În timpul alergării şi a pronaţiei excesive piciorul se prăbuşeşte în interior, cauzând o tensiune excesivă în articulaţii, care sunt nevoite să funcţioneze la maximum. Consecinţele: probleme legate de genunchi şi dureri în spate.

Soluţia: adidaşi cu supinator în partea interioară a tălpii.

Aceste modele sunt dotate cu un element de susţinere interior foarte dur. În momentul contactului cu suprafaţa el nu-i permite piciorului să se prăbuşească în interior. Piciorul se echilibrează şi dispare povara excesivă asupra genunchilor.

krossy-dlya-giperpronatsii3. Pronaţie (supinaţie) insuficientă.

Greutatea corpului este repartizată inegal, lovitura principală o ia asupra sa partea externă a tălpii, degetul mic şi al patrulea, iar degetul mare nu este implicat în proces.

Piciorul cu supinaţie în timpul alergării trece pe conturul exterior, cu alte cuvinte se întoarce spre exterior.

Soluţia: încălţăminte cu susţinerea zonei exterioare.

Încălţămintea cu susţinerea zonei exterioare funcţionează după acelaşi principiu ca şi supinatorul în partea interioară – echilibrează talpa şi reduce la minimum povara asupra articulaţiilor.

4. Mixtă.

Dacă suferi de platfus, dar totodată talpa se uzează în partea exterioară, atunci te caracterizează tipul mixt de supinaţie.

Acest tip de mers poate fi regulat cu ajutorul adidaşilor cu călcâiul tăiat din partea externă.

În cazul contactului, ea automat va corecta poziţia piciorului.
De asemenea, va fi necesar un branţ special cu suport în partea interioară, care va împiedica întoarcerea piciorului în interior.

Cum se determină pronaţia tălpii

De fapt, gradul de pronaţie se simte în timpul alergărilor. Stând în picioare acest lucru este mai dificil de făcut, deoarece în această poziţie nu se exercită o povară prea mare asupra tălpii.

pronatsiya-pri-bege_2Dar cu ajutorul unui simplu test în condiţii casnice îţi vei putea crea o impresie despre talpă: lasă o urmă udă a tălpii pe o coală de hârtie. Amprenta va arăta tot specificul ei.

pronatsiya-vidy-foto

pronatsiya-vidy-illyustratsiya-e1459406786406Cum să alegi adidaşii ţinând cont de tehnica alergării

Tehnica corectă a alergărilor este aterizarea pe toată talpa în cazul competiţiilor de durată şi pe vârful degetelor în cazul competiţiilor de viteză.

Dar majoritatea oamenilor în timpul alergărilor aterizează pe călcâi. Dacă faci parte din această categorie, atrage atenţia nu doar la indicele de amortizare, dar şi la indicele heel-to-toe drop.

Heel-to-toe drop indică în ce măsură călcâiul în încălţăminte va fi mai înalt decât restul tălpii. Cu cât mai mic este acest indice, cu atât mai firească va fi fixarea piciorului în timpul alergărilor. La cele mai bune modele acest indice este de 4-6 mm. Această înălţime va ajuta un novice să se obişnuiască treptat cu tehnica corectă a alergărilor.

heel-to-toe-drop-Aşadar, ai ales adidaşii perfecţi pentru alergare ţinând cont de particularităţile corpului şi de preferinţele tale. A rămas să alegem şosetele!

Care sunt cei mai potriviţi ciorapi pentru alergări

Şosetele sintetice, care se fixează bine pe picior, sunt cele mai potrivite pentru alergări.

 noski-kompressionnye-1-e1459372222739

Avantajele:

  • – Prevenirea traumatismelor, crampelor musculare, susţinere suplimentară a muşchilor, ligamentelor şi tendoanelor. Este un aspect foarte important în cazul competiţiilor de durată.
  • – Eliminarea umidităţii, crearea unui microclimat favorabil şi a senzaţiei de confort.
  • – Creşterea propriocepţiei.

Propriocepţie este senzaţia corpului în spaţiu. Când îmbraci lenjerie de comprimare, coordonarea se îmbunătăţeşte şi este mai simplu să ai grijă de tehnica alergărilor. Deosebit de eficace în această privinţă sunt şosetele, care se lipesc strâns de picior şi te ajută să simţi mai bine poziţia tălpii.

Cât de scumpi n-ar fi adidaşii pe care i-ai procurat, lipsa şosetelor de compresie va reduce la minimum tot potenţialul bogat al lor.

Vă aşteptăm pe 17 aprilie la Maratonul din Chişinău în adidaşii perfecţi şi cu ciorapi de compresie!

Şi nu uita să porţi adidaşii noi, parcurgând cel puţin 20-30 km până la ziua X.

Sursa: OMactiv